Saturday, April 5, 2008

PULAU PINANG

Dengaq habaq banyak tender dah keluar di Pulau Pinang sekarang ni. Kerja kerja kebanyakkan nya telah di kecilkan untuk memberi peluang kepada kontraktor-kontraktor kelas F.

Dengaq habaq banyak Ali Baba yang menumpang kekuatan dengan UMNO telah putus mata pencarian dengan tender terbuka sekarang ni. Towkay towkay yang dibelakang tabir dulu sudah tampil kehadapan untuk menguruskan sendiri projek projek yang baru.

Tak dak lagilah yang dok goyang kaki masuk duit sekarang ni. Kalau terus nak goyang kaki maka hilang gigi tinggai gusi lah.

Lagi satu perkara yang menghairankan aku, kenapa ramai rakyat berbangsa Cina dan India sedang cuba dekati pemilik pemilik lesen kelas F Bumiputera walhal yang Melayu dok riuh rendah pasai DEB dan sebagainya?

Melayu di Pulau Pinang bukannya di tindas, tapi Melayu Pulau Pinang ni dah terlalu manja dengan kesenangan yang diperolehi masa UMNO berkuasa dulu. Sikit sikit kata negeri ni kita punya. Tapi projek yang dapat di Ali Baba kan. Lepas tu dengan bangga nya menceritakan kesenangan yang diperolehi tanpa bekerja. Ini lah budaya yang perlu dikikiskan dari minda segelintir Melayu Pulau Pinang.

Aku rasa situasi sebegini juga sama disemua negeri yang hilang taring UMNO/BN. Berusahalah untuk memajukan diri...

2 comments:

Unknown said...

setahu saya dan pengalaman saya kebanyakan Kelas F ni mmg suka ambil komisen saja.Ader juga company asalnya cuma buat insuran,jual kereta tapi dapat projek juta-juta..mungkin inilah DEB yang diperjuangkan

khalifah said...

Mungkin jugak begitu, harap2 melayu boleh berubah. DEB tu lah yang banyak Melayu faham...

Terima Kaseh