Monday, August 18, 2008

SUMPAH

Dengaq habaq ada ramai jugak yang memperlekehkan cerita bersumpah ngan Al-Quran ni. Ada komen2 yang kata apahal tak suruh segala menteri bersumpah kerana korupsi dan sebagainya. Ana rasa ini semua tak relevan dengan isu yang kita bincangkan. Ana bukannya nak side sesiapa, tetapi pada pandangan ana lah, Saiful nak menegaskan atau memperkuatkan lagi ceritanya. Nak bagi tau orang ramai yang dia berkata benar setelah segala bentuk tohmahan dan kutukan yang diterimanya kerana membuat pertuduhan terhadap Anwar Ibrahim. Bersumpah bersaksikan Quran, didalam mesjid, seperti lah jugak membuat perjanjian dengan Allah bahawa segala yang di cakapkan berkaitan kes liwat tu adalah benar dan sekiranya dia berbohong, dia menyerahkan kepada Allah yang maha esa untuk menghukumnya samada diatas dunia atau akhirat. Itu saja. Apa yang dok ghaplah tak tentu pasai. Antara dia dengan Allah. Siapa lah kita nak kata benda yang dilakukan itu tak betui. Allah tu maha pengasih dan penyayang. Terserah kepadaNya.

Bagi umat yang percaya apa yang diperkatakan oleh Saiful, tak perlu sumpah ngan Quran pun dah percaya. Kepada yang dok atas pagaq, kemungkinan akan mula mempercayai Saiful. Kepada yang taksub ngan Anwar, buat lah camana pun depa akan kata konspirasi. Kalau ada gambaq sekalipun depa kan kata itu adalah konspirasi kerajaan. So, camano?

“Bismillahirrahmanirrahim. Pada hari ini, 14 Ogos 2008, saya Mohd. Saiful Bukhari Azlan Nombor Kad Pengenalan 850706-01-5687 dengan ini sesungguhnya dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang berikrar dan bersumpah seperti berikut...

"A'uzubillahi minas syaitanirrajim. Bismillahirrahmanirrahim. Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Saya bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam dubur saya.

“Jika saya berdusta atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap Allah S.W.T dan saya sanggup menerima azab, dilaknat dan kutukan daripada Allah S.W.T sehingga ke kiamat. Wallahualam."



Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin melahirkan rasa terkejut dengan keberanian Mohd Saiful Bukhari Azlan bermubahalah. Namun begitu, beliau menyifatkan sumpah yang dibuat oleh Saiful itu sebagai risiko yang teramat besar.

“Sekiranya dia benar, dia akan selamat tetapi jika dia berbohong lambat laun, kelaknatan Allah akan turun kepadanya dalam berbagai perkara yang tidak tergambar oleh dirinya sendiri,” tegas Dr Asri ketika dibungi sebentar tadi.

Dr Asri yang kini berada di Kota Bharu menghadiri ‘Seminar Tajdid’ di USM, Kota Bharu berkata, “Keberanian Saiful melafazkan lafaz yang seperti itu menunjukkan samada dia meyakini apa yang dia dakwa ataupun dia tidak faham akan kesan terhadap lafaz berkenaan pada masa hadapan.”

Menurut tokoh agama yang lantang bersuara ini, tindakan Saiful itu juga boleh menimbulkan kesangsian dan keraguan terhadap pihak yang dicabar kerana bukan mudah seseorang untuk melafazkan apa yang dilafazkan oleh Saiful.

“Bukan mudah seseorang melafazkan sumpah mubahalah itu melainkan dia dalam keadaan tidak siuman ataupun dia sedar apa yang diyakini itu benar,” katanya lagi.

Tambahnya, “Oleh kerana akan timbul kesangsian pihak yang di cabar dan untuk menghilangkan keraguan masyarakat maka pihak yang didakwa iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim hendaklah melafazkan sumpah bermubahalah dengan bentuk yang sama. Maka jadilah mubahalah yang mana kita akan lihat hukuman Tuhan nanti.”

Ketika ditanya bagaimanakah pendirian beliau kini setelah Saiful bermubahalah, Dr Asri berkata, “Adapun saya tidak pernah menyatakan secara putus siapa yang benar, siapa yang salah.”


WASSALAM


1 comment:

Anonymous said...

THERE IS NO SUCH THING AS SWEARING ON THE QURAAN IN ISLAM.

THE SO CALLED 'IMAM' THAT WITNESSED THE SWEARING BY SHITFUL THAT DAY WAS A MAN BY THE NAME OF RAMLANG PORIGI AN UMNO MEMBER 03405853 CAWANGAN SERI MACANG, BAHAGIAN BUKIT MERTAJAM (PUKI MAK TAJAM), PARLIMEN PERMATANG PAUH.