Friday, August 1, 2008

PMTG PAUH


Ana ingin minta ampun dan maaf kerana agak lama tak bergerak aktif dlm blogosphere ni. Bukan nya masaalah besaq, cuma tak dak mood nak komen tentang politik negara ni. Naik meluat dah kadang2. Haru biru sangat dah jadinya. Dia ni kata kat dia tu, dia tu kata kat dia ni...aduss...semua nya nampak tak kena saja.

Satu hari doktor tu cakap cam ni, esok cakap camtu. Yang mana satulah yang rakyat ni nak dengaq. Terlalu banyak choice dalam hidup la ni. Kalau pi ke kedai kopi mahai macam Starbucks ke, Coffe Bean ke atau mcm2 lagilah, bukan senang nak order kopi. Kena habaq ngan terperinci. Kopi jenis apa, kecik ka besaq ka, sejuk / panas, letih. Dulu masuk kedai kalau kopi panas ada dua jenis je. Kopi O atau kopi. Kopi O ais atau kopi ais.

Camtu jugak lah ngan senario politik la nie. Banyak choice. Banyak pilihan. Najib atau Anwar? Anwar atau Saiful? Perdana atau Mercedes? Petrol atau NGV? Macam2 pilihan lah pendek kata.

Tapi tak pa. Kita memang selalu meminta agar diberi pilihan. Supaya kita sendiri boleh memilih. Tapi kalau dah terlalu banyak, dia jadi rambang mata lah pulak.

Anwar dah nak bertanding kat Pmtg Pauh. Kubu lama dia. Datuk Seri Wan Azizah dah resign. Letak jawatan. Memang pun dia ni sebagai care taker sahaja. Pemanas kerusi. La nie baru hero dia masuk. Baru boleh masuk. Baru dapat lesen untuk bertanding. Habih duit lagi lah sesiapa yang bertanding sekali ni. Duit untuk kempen. Duit untuk beli undi. Semua serupalah. Yang bangkang dan yang turut, sama saja.

Pakatan Rakyat dah confirm DSAI yg bertanding. BN belum tentukan lagi. Kalau BN bubuh yang lama jugak, nampak gaya merudum lagi sekali lah. Habihkan boreh je. Apa kata boh org baru. Org yang kembali memeluk UMNO setelah meninggalkan, mengutuk dan mencaci parti itu suatu masa dulu. Mamat yang sanggup masuk penjara untuk menegakkan pendirian dan menyokong DSAI tanpa segan silu taksubnya. Sapa lagi kalau bukan Ezam. Orang kanan DSAI dulu. Biaqlah depa berentap pulak. Baru seronok tengok. BN takkan rugi apa apa kalau kalah, sebab dia memang dah kalah. Tekanan akan lebih terasa oleh PKR yang akan mempertahankan kedudukan di kubunya itu.

Yang ana dok tunggu sangat ialah, tindakan seterusnya oleh segelintir strategis kerajaan yang mungkin akan cuba memporak perandakan proses pemilihan ini. Maksud ana, bukanlah huru hara. Tetapi lebih kepada strategi yang akan membatalkan DSAI dari bertanding ka atau mempercepatkan kes liwat Anwar vs Saiful supaya integriti DSAI dipersoalkan. Inilah yang akan membuatkan pemilihan ini menjadi lebih menarik, lebih mengancam, lebih oommph.

Ana nampak ini sebagai langkah pertama DSAI dalam rencana beliau untuk menakluk Malaysia. Menang yg ni, maka masuk Parlimen. Pas tu dia kena kuat lagi kerja untuk menarik katak2 lain untuk melompat. Tapi cerita kisah UMNO ngan PAS dok bincang ni sikit sebanyak menyukarkan lagi proses DSAI untuk menawan Malaysia melalui pintu belakang. Mungkin banyak pintu belakang yang telah dilaluinya, tapi sekali ni bila PAS nampak cam was was sikit ngan Pakatan, maka DSAI punya tugas sikit ada susah. Mungkin tak selicin seperti yang dijangka. Mungkin memerlukan KY untuk melancarkan perjalanan.

Semoga apa saja keputusannya, kita harap tiada insiden2 yang tidak diingini terjadi. Selamat berjaya dan untuk pengundi2, termasuk ana juga yang berdaftar disitu, pilihlah yang benar dan yang boleh memperjuangkan keperluan rakyat dan tidak yang memperjuangkan untuk diri sendiri sahaja.

WASSALAM

1 comment:

Anonymous said...

KY LAI...!!!!!