Monday, August 4, 2008

RANGGI

Dengaq habaq la nie, cara paling mujarab untuk keluar parti secara terhormat bagi pemimpin adalah dengan menyatakan persetujuan untuk melepaskan jawatan dalam masa terdekat. Dengan kenyataan seperti itu, orang tak akan bertanding dan tak akan cuba merebut jawatan. Boleh ka camtu?

Bila Kak Fidah kata nak lepaskan Wanita kat Sharizat tahun depan, Pak Lah pun buat lah terkejut dia tu. Tanya Sharizat dan setelah confirm maka Pak Lah pun buat arahan agar tidak ada pertandingan untuk jawatan tu pasai Tan Sri Rafidah dah nak pencen dan bagi kat Sharizat yang glamor dan rambut berkarat tu.

Tan Sri Rafidah kata dia tak mau jadi berpuak puak dalam parti. Beliau mungkin jugak rasa dah sampai masa untuk rehat setelah sekian lama dok meneraju pergerakan Wanita UMNO. Dah sampai masa agaknya beliau ingin meluangkan masa ngan anak2 dan cucu2 dan juga mungkin, kemungkinan besar mendekati diri kepada Allah. Beribadat. Dunia dah cukup dan melimpah ruah dah bagi beliau sekeluarga. Akhirat tak siapa tau dan tak salah untuk menambah lagi pelaburan untuk hari akhirat.

Bila Pak Lah kata dia pun nak lepaskan jawatan kepada Naibnya pada 2010, semua orang diam dan menerima saja, walaupun ramai yang mintak dia turun cepat lagi.

Tapi bila kita pikiaq balik, ni apa cerita dok lepas kat dia ni dan dok lepas kat dia tu? Ahli yang pilih pemimpin naik ke situ. Mana ada hak dia untuk bagi jawatan tu kat siapa2 saja yang dia suka? Raja bolehlah ikut keturunan dia, lepas mati, anak atau adik naik dsb.

Camtu jugak ngan Anwar Ibrahim suami isteri. Depa buat pilihanraya kecik tu macam kenduri aruah je. Main tukaq tukaq kerusi. Yang susah segala nangoi2 yang dibawah ni lah. Tapi...nangoi2 ni jugak yang akan untung nanti sebab dapat duit untuk kerja keras depa. Ok jugak lah bila pikiaq balik camtu. Tapi akan adalah beberapa jabatan kerajaan yang akan terbabit dalam kerja kempen mengempen ni dan ini pasti pakai duit orang ramai.

Apa yang Anwar Musa kata tu pun betui jugak. Boikot je. Kalau lawan pun dia dah tau kalah. Kubu dia kat situ. Kampung dia. Orang Melayu ni begitulah sifat nasionalis depa akan menjadi bertambah tambah kuatnya apabila si polan tu budak kampong depa. Kalau BN kalah pun serupa jugak. Bukan ada rugi tang mana pun. Kedudukan masih serupa.

Awat yang depa dok ghaplah sangat bila Anwar nak tanding? Biaq je lah. La ni Tajol Rosli dah ikut cara Anwar psycho orang dengan memberikan tarikh 31 Ogos sebagai hari BN akan memerintah Perak kembali. Mungkin dia dah dapat katak2 yang nak lompat seperti mana Anwar kata dia dah dapat katak2 BN nak melompat.

Ana cadangkan lah agar katak2 BN ni bagi je kat MCA, sebab depa suka makan katak. Katak PKR bagi kat DAP. Amaaa... Bon Apetit

Ezam pun sanggup lawan Anwar. Dia ni nampak cam nak cari glamor. Tapi biaq lah. Semua orang ada cara dia sendiri. Tok Mat Presiden Takraw Malaysia pun sanggup jugak lawan. Ini adalah "has been". Yang dah terpinggir. Nak cari nama balik.

Alahai..buat lah apa yang patut. Jangan dok perhabis duit rakyat lagi sudahlah. Anwar nak puaskan hati dia sendiri kerana memang cita cita dia nak jadi PM dari dulu lagi. UMNO pulak nak kena tunjuk ranggi dia sebab Nazri kata mana boleh bagi free saja kerusi tu. Dia tak sedaq ke yang duit pilihanraya tu buat benda lain lagi berfaedah?

No comments: