Sunday, June 8, 2008

HARGA MINYAK

Ana baru dapat email yang memberikan gambaran harga harga minyak di negara negara yang mengeluarkan minyak. Yang ada minyak macam kitalah lebih kurang cakap. Tetapi walau bagaimanapun mengikut kata kerajaan harga minyak di negeri kita adalah masih murah dibanding dengan negara lain...

8 comments:

Anonymous said...

ini hang dok banding buat apa dengan negara pengeluar minyak dunia besak2,kalau hang nak buat banding,banding lah dgn Indonesia baru betoi,ni dok pi banding dgn nera arab sana mana boleh,hampa ni saja dok cari jalan nak pelece Pak Lah saja,hampa dok buat bagi rakyat oening saja.KESIAN LAH KAT PAK LAH

rebel without a cause said...

Ini cuma harga minyak. Cuba bandingkan pula harga-harga kereta disana (import tax or duty) dan harga road tax pula....!!!!!!

abe MIE 'TERJAH' said...

abe MIE nak cakap sedikit pasal pembukaan keahlian PAS kepada orang Cina dan India kepada PKR (dan kita lupakan pasal harga minyak buat sakit jiwa raga aje)?

ringkasnya, Kenapa PAS tidak bubarkan parti itu dan menyertai PKR? Sedangkan Anwar al-juburi akan jadi PM nanti!!!

Atau PKR bubar, dan ahlinya menjadi PAS. Kan sama. Kenapa dalam Pakatan Rakyat-PR memerlukan dua parti yang hampir persamaan iaitu pelbagai kaum satu politik? Adakah PAS dan PKR masing-masing tidak percaya antara satu sama yang lain?

PAS kini sudah tidak KEDENGARAN LAGI TENTANG SLOGAN MEMBANGUN BERSAMA ISLAM DAN MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD. NEGERI DIPERINTAHNYA, KELANTAN, PERAK DAN KEDAH TIDAK PULA KEDENGARAN AKAN DILAKSANAKAN HUDUD. KENAPA??? ADAKAH ALLAH LAYAK DIPANGGIL OLEH AGAMA KRISTIAN, ALLAH BUDDHA, ALLAH JESUSS, ALLAH SIDHU?

yang abe MIE faham, PAS hanya pakar dan pintar dalam mengkafirkan UMNO dan sanggup berjihad melawan UMNO.

pkrpasdap.blogspot.com

Anonymous said...

Tajuk hari ni ialah MINYAK. pasai apa tajuk PAS pula d sentuh ni? OK tu OK la tapi lain kali kita komen tajuk ni. Ana rasa Si Luncai ni memang patut terjun dgn labu-labu dia kot.
Utk makluman Tuan Luncai, kalau kita nak maju, makmur, sejahtera n gumbira..., kita kena banding dgn yg lebih baik. Macam kita ajaq anak2 suruh pulun belajaq - tak kan nak puji dia sebab ada 25 budak lekeh dari dia kot. Tak mau ka jadi macam yg 85 lagi yg d depan dia kot?
Patut la hang pakai nama Luncai pun. Jgn marah yeee, melawek je.

Anonymous said...

awat jadi bangang betui si luncai tu.patutla nama dia luncai.he.he...

abe MIE 'TERJAH' said...

abe MIE petik dari sebuah website daripada

'melayuangkat' berkata...

.... Berbalik pada Gaji Menteri ini Mak Cik nasihatkan Tak usahlah kita orang biasa ini pertikaikan. Namanya pun mereka ini menteri, tentulah gaji, elaun dan apa apa pun jauh berbeza dengan kita rakyat jelata ini.

Bagi Mak Cik, gaya hidup mereka ini berbeza selaras dengan status mereka dan dan TANGGUNGJAWAB mereka pun amat besar dan persoalan kepada mereka pun akan sama BESAR di alam Berzah nanti. Ingat kita semua akan mati.

Jadi, marilah kita fikirkan sama sama bagaimana hendak cari formula untuk 'adjust' hidup kita dengan harga petrol yang baru ini. Semua orang terjejas, termasuklah Mak Cik.

Tapi Mak Cik tak marah sesiapa pun. Sebab rakyat Singapore, Thailand, Indonesia melainkan Brunei telah lama pun membayar lebih untuk bahan api ini, cuma kita telah disubsidi selama ini dan bila ianya ditarik barulah sekarang rasa peritnya.

Mak Cik percaya kalau Pak Lah ada daya mungkin kita semua akan diberinya Petrol percuma. Siapa yang tidak mahu disayangi rakyat jelata? Diingati jasa jasa buat generasi akan datang? Tapi hakikatnya ini diluar kawalan dia. Dan siapa yang suka dimarahi dan dimaki hamun oleh berjuta manusia berbagai kaum,bangsa dan Agama??

President Bush pun tak boleh buat apa apa pasal kenaikan petrol ini. Rakyatnya pun menderita. Baru semalam Mak Cik berbual dengan seorang kenalan dari Pakistan yang menetap di Milwaukee, Wisconsin US, dia pun merunggut harga petrol naik dan kereta mereka di USA besar besar belaka, banyak consume petrol!!

Apa apa pun Mak Cik harap kalau kita nak marah Pak Lah biarlah berdasarkan fakta yang betul, sekarang ini seakan akan ada satu gelombang yang memasukkan jarum halus untuk memecahbelahkan orang Melayu. Apa sahaja yang Pak Lah sentuh semua tak betul. "Mereka mereka" ini sahaja yang betul.

Mak Cik tidak ada apa apa kepentingan Poltik atau peribadi, setakat memberi idea yang mungkin mahu Cendawan Malaya renungkan buat seminit dua, itu pun kalau sudi. Pandangan dari Seorang Mak Cik yang dah lalui Alhamdulillah macam macam yang dipanggil kehidupan.

Apa apa pun Mak Cik ajar anak anak supaya bersyukur. Bersyukur kita orang Melayu dan Islam. Bersyukur Malaysia negara kita. Bersyukur Pak Lah PM kita buat sekarang. Tak Perlulah nak maki hamun dia. Kalau kita orang Melayu sendiri tak hormati dan hargai dia, siapa lagi??

Pak Lah tak akan selamanya jadi PM. InsyaAllah, cukup waktu Orang lain akan ambil alih kuasa pemerintahan dan kita doakan Allah swt akan berikan kita yang terbaik. Kita kuatir jika kita kurang bersyukur, Allah akan turunkan kita bala, malapetaka yang tidak terbayang dasyatnya dengan memberikan kita Pemimpin yang Nauzubillah, takut Mak Cik nak sebutkan disini. Cendawan fikir fikirkanlah sendiri..

WaAllahuAlam dan Maaf.

Anonymous said...

hang kata aku bagang,aku rasa hang bagang lagi,bodo,dok riuh saja bukan nak kerja jadi kaya,kalau hang kaya duit banyak naik pi apa pun,tak heran,boleh beli semua,Aku minyak naik rm 10 seliter pun aku tak heran boleh beli,kereta aku tak dak yg 2500 cc kebawah semua 2500 cc keatas,hang la bodo dan bangang,hang tak percaya tanya KHALIFAH

Anonymous said...

Kalau Luncai tu Luncai jugak la. Sapa yg cakap pasai kaya miskin. Orang cakap pasai pandai n bodoh. Lagi sekali hang tekeluaq tajuk.
Lagi baik hang diam..., lagi nampak hang cerdik.
Lagi pun biasa nya orang yg kaya dgn titik peluh ni tak dak riak. Belajaq2 Insaf la Luncai oi. Jangan kerap sangat terjun dgn labu2 hang.