Friday, October 3, 2008

RAYA KEDUA

Hari ni dah hari kedua kita sambut raya. Ziarah menziarah antara sahabat handai dan keluarga adalah adat kita disini apabila menjelangnya Syawal.

Yang ana bestnya, lepas bertanya habaq, mulalah masuk bercakap pasai politik. Ternyata, orang Melayu lanie prihatin sungguh dengan senario politik negara kita yang tercinta.

Ana lebih banyak cucuk menyucuk untuk mendapat pandangan adik beradik dan sahabat handai yang jumpa 2/3 hari ni. Yang ternyata sekali ialah semua yang anak berkesempatan sembang dok tanya bila atau jadikah Pak Lah nak mengosongkan takhta. Macam2 cerita atau pendapat serta persoalan yang di lontarkan depan ketupat dan rendang. Kurang pulak cerita DSAI nak jadi PM. Yang dok bergelak dan berkata, " Yang dok gah sangat hari tu pasai 16/9 pun tak leh pakaiii..."
Yang taksub ngan DSAI masih menaruh harapan dan banyak sekali pandangan serta alasan kenapa 16/9 tak jadi kenyataan. "Tunggulah bila Parlimen bersidang nanti", kata depa.

Keluaq juga cerita tentang DAP yang kurang setuju ngan katak lompat. PAS pun ada jugak menyuarakan sikit sebanyak. Cuma PKR saja yang dok berbangga dengan idea serta strategi depa untuk menyambut semua katak2 yang nak lompat. Tapi sampai lanie masih dok dengaq habaq saja lah. Katak pun teragak agak jugak kut nak lompat sebab silap silap tergelinciaq, miss soru anak bini. Mungkin depa pakat dok tolak antara satu sama lain suruh pi dulu kut. Lebih kurang cam nak test ayaq dululah, samaada sejuk atau panas. Samaada lepas lompat tu dia jatuh atas kerusi empuk atau kerusi plastik. Kalau terkuat sikit landing boleh pecah kerusi tu, maka punkoq kena simen lah....GEDEBAB, macam nangka daa... Tapi walau camana pun, kena maintain macho.

DSAI pun dah kata dia tak nak bagi tarikh lagi dah. Makan diri rasanya. 2 kali nujum Pmtg Pauh tersalah baca dari mangkuk sakti dia. Mungkin ayaq dalam mangkuk tu keroh kut, atau pun mangkuk tu dok berayun. Walau apa pun ana dok terngiang2 dalam telinga ni kata kata Sarjan Penyamun Bujang Lapuk..."Mari kita lihat siapa yang kenaaaa...?". Jangan rakyat yang terkena sudah lah...


Ana ni tak kisah kut mana pun. Jadi ke tak jadi ke ana rasa ana ni serupa jugak. Kais pagi makan pagi..kais petang makan petang. Nak buat gena, takat tu lah aja rezeki nampaknya yang Allah allocatekan kat ana.

No comments: