Monday, September 8, 2008

TOK MAT


Mola2 sekali ana nak mohon ampun dan maaf kerana sekian lama tak masuk melalut dalam alam siber ni, bukannya apa, tapi masaalah teknikal yang tak dapat nak di elakkan. Lagi pun, tengah dok melayan jugak ngan cerita Tok Mat di penang ni. Dia ni kan presiden Sepak Takraw. Main sepak takraw ni bukan calang2 kutu yang boleh main. Dah la bola keras cam batu, libas melibas ni dengan penuh semangat. Lompat, kaki naik atas kepala, baru nak boleh satu point.

Apa yang Tok Mat kata di Kg Pelek, semasa sibuk kempen untuk BN di Pmtg Pauh tempoh hari, bukannya sensitif tera mana sangat pun. Tapi mainstrean media Cina yang memperbesaqkan. Maka jadilah satu cerita yang besaq. Jadilah isu perkauman kononnya.

Apa yang TDM kata tempoh hari ana setuju sangat. Bila mana Hindraf kata kita orang Melayu dok buat ethnic cleansing la, dok hantaq polis tangkap dan bunuh kaum depa lah dan sebagainya, walaupun kita tahu benda tu tak betui, tak dak sapa pun dok keriau suruh dia tu mintak maaf. Bila kita orang Melayu yang lemah lembut ni tak kata apa, maka depa dah naik tocang, pi sampai keluaq negeri bercerita benda yang tak pernah kita dengaq terjadi dalam negara kita ni pun depa semboq keluaq jugak. Macam gambaq Tamil lah. Dia lebih dari segala nya. Tumbukkan tak dan kena lagi dia dah ayoyo...Hahahaha.

Ana rasa kita ni kekadang perlu jugak orang yang berani cam Tok Mat ni. Orang yang berani bersuara. Orang yang tak takut ngan tindakan susulan. Kalu dia kata hitam maka hitam lah bagi dia. Kalu org lain, tentu team sepaktakraw kita dah pi SEA games dulu selepas di hentam kiri kanan. Tapi Tok Mat masih tetap ngan pendirian dia. Ni, depa suruh dia minta maaf pulak. Pas tu depa suruh dia bagi teh kat depa minum kut, macam dalam gambaq Kung Fu tu...

Apa pun, Tok Mat dah kata yang "pay par"(paper) dah putaq belitkan kata2 dia. Bukan tak dak orang yang mengalami situasi dimana "pay par" dah putaq belit cerita depa untuk mengsensasikan jualan.. Tambah2 lah kalau pay par tu hanya boleh dibaca oleh golongan yang reti membaca tulisan tu saja.

Yang Najib pun dok pi mintak maaf buat apa? Langsung depa tak hormat kat Timbalan Perdana Menteri. Depa buat lapuran Polis lagi...Ini lah kerajaan yang telus. Inilah akibatnya bila terlampau telus. Teruih terjerluih la bangsa kita yang lemah lembut dan baik adab ni.

Ingat dak ada mangkuk mana ka buat rap lagu Negaraku, siap mengata kat melayu dan sentuh kisah islam semua, awat ketua bangsa depa tak mintak maaf? Depa support lagi, ada lah. Pas tu kita sesama bangsa dok heboh pulak. DSAI pun guna lah untuk nak dapat support lebih.. Dulu bukan main baik depa berdua ni.

Tok Mat pun bukan tak dak silap dia. Tapi dia ni emosional bila bercakap. Sidang akhbar hari ni kat Bangunan UMNO, Macalister Rd, dengaq habaq jadi huru hara jugak. Dalam dok marah la kut dia suruh Gerakan yang dok hentam dia tu, keluaq BN. Tsu Koon kata pasai ucapan dia tu lah BN kalah kat Pmtg Pauh, tapi Tok Mat kata kaum Cina dah memang tak mau Tsu Koon dari 8hb Mac lagi, jadi janganlah dok kata dia yang jadi penyebabnya. Betui tu..Semua org tau BN akan kalah kat situ. Boh Pak Lah pun akan "tolunji" jugak.Pak Lah pun sudah bara. Atau buat2 bara, kita tak tau lah. Siap nak ambik tindakan lah pulak kat Tok Mat. Tok Mat hentam Tsu Koon, Tsu Koon pulak suruh tarik balik Datuk dari Mat Ismail. Kononnya dia lah yang bagi atau kata lain dia lah yang rekomen. Tapi, la nie dia tak dak kuasa dah, dia "kenen" lah kat Guan Eng untuk rekomen tarik balik. Boleh pulak depa kerjasama dalam hal ni. Bila nak hentam bangsa lain dari depa, okay, boleh gang...hahahaha. Kita jangan mudah lupa.

Bacalah apa yang dikatakan oleh Tok Mat di Menara UMNO di SINI.

Kemungkinan besaq Tok Mat nanti kena tindakan dengan pihak atasan seperrti apa yang Pak Lah kata di SINI. Kalu dia kena tindakan, bercempera pulak lah gang Bukit Bendera nak jadi pengganti. Sapa yang ada? Yang dah establish ka atau yang baru nak tunjuk pandai dalam politik ka? Berlawan pulak mamak dan melayu Bukit Bendera...hahahaha. Ana melawak je..Jgn marah.

Huru hara yang ana kata tadi tu adalah bersabit ngan seorang wartawan yang nampaknya lebih kepada untuk menyemarakkan lagi kemarahan orang ramai dengan soalan nya. Pompuan India pulak tu, katanya.. Last last nilah apa yang jadi setelah huru hara tu...

Depa punya bara kat Tsu Koon, sampai gambaq dia kat Menara UMNO pun depa bawak turun dan keluaqkan..

Cukup lah protes takat tu..Jangan lebih2 lagi. Tok Mat ngan Tsu Koon ni pun dulu berkawan baik jugak. Ni lah politik..Baik hari ni, musuh esok hari.

TDM berlawan ngan Ku Li dulu, sampai haram UMNO, hari ni dengaq kata depa dah bersekongkol balik. Tengok lah kat SINI.

Walau apa pun biaq lah setakat berperang mulut saja. Jangan ber parang dah le...

Tok Mat : Do your thing..Knock em dead..

p/s Jgn silap paham ngan kata2 tu..Ia cuma satu terma US english.

5 comments:

Anonymous said...

lawan tetap lawan .jangan kasi can sama depa.tapi janganlah sampai keluaq umno cukup.Kami memerlukan orang macam tok mat.......

Anonymous said...

Inilah akibatnya jikalau tidak ada pemimpin yang berani membuat teguran.Bagi Tok Mat dia tidak ada sebarang benda yang patut ditakutkan.Dia bukan Yes Man !!!!!!

Anonymous said...

Kalaulah ada ramai pemimpin yang berani macam ni amanlah bangsa melayu di bumi Malaysia.UMNO Bukit Bendera perlu lahirkan ramai lagi seperti Dato Haji Ahmad Ismail untuk survival orang melayu di Malaysia.

Anonymous said...

Hidup Non cabai. Lain kali kasi bakar dia punya gambar pulak!su kun bodo punya olang.

Anonymous said...

Hdup Tok Mat! Hidup Melayu ! Hidup Malaysia !